Benvingut a moianès.net
Portada Els més llegits Correu Galeria fotogràfica Fòrums

Índex
· Inici
· Arxiu de notícies
· Bibliografia, mapes i vídeo reportatges
· Buscar
· Els més llegits
· Enllaços
· Enquestes
· Enviar article/notícia
· Fòrums
· Google-cerca
· Preguntes freqüents
· Suggeriments
· Temes
· Vista darreres publicacions

Articles a l'atzar

esports
[ esports ]

·26a edició de la Primera Marató de Muntanya de Catalunya
·Èxit en la IV Cursa de Muntanya Salta Marrades
·Cursa de Muntanya Salta Marrades 2016
·VII Trial de clàssiques del Cingles. Copa Catalana
·XIII edició 3 hores resistència sobre terra del Cingles
·VI Trial de Clàssiques del Cingles (Copa catalana de trial 2011)
·Resultats XIIena edició 3 hores resistència del Cingles
·XIIena edició 3 hores resistència sobre terra del Cingles
· ''V Edició Trial Clàssiques del Cingles'' COPA CATALANA

Menú per Categories
· Totes les Categories
· Aportacions
· Bages
· Berguedà
· Calders
· Castellcir
· Castellterçol
· Catalunya
· Collsuspina
· Comarques Centrals
· Granera
· Internacional
· L'Estany
· Lluçanès
· Moià
· Moianès
· Monistrol de Calders
· Osona
· St. Quirze Safaja
· Sta. Maria d'Oló
· Vallès Occidental
· Vallès Oriental

Segueix-nos també a facebook
Cliqueu aquí per entrar a facebook

El temps

Cliqueu aquí per a veure dades meteorològiques de Moià a temps real
Meteo Moià
Cliqueu aquí per a veure dades meteorològiques de l'Estany a temps real
Meteo l'Estany
Cliqueu aquí per a veure dades meteorològiques de l'Estany a temps real
Meteo Collsuspina
Cliqueu aquí per a veure dades meteorològiques de l'Estany a temps real
Meteo Monistrol
Cliqueu aquí per a veure la imatge més gran
Meteosat

El temps a Catalunya
Cliqueu aquí per a veure la predicció a curt termini

  
Granera: La possible història de la Tomba del Moro
Enviat el Dijous, 09 d'abril a les 09:54:45 per Redaccio

cultura
El Joan Antoni Blaze Archs, és un d’aquells amics que cal considerar – i jo això ho considero – un regal de Déu; l’home es historiador, i a banda de desenvolupar perfectament totes les tasques que li són assignades, sempre troba un forat per respondre els interrogants que preocupen a qualsevol dels seus amics. La resposta no acostuma a ser ràpida, ni sovint concisa i rotunda, però això si; mai, mai, et deixa sense – si més no – et dona  una explicació entenedora i comprensible.

Li havia demanat dades en relació a l’anomenada tomba del moro dins del terme de Granera, i a les envistes de la masia de l’Otzet, avui dissortadament malmesa pel foc.

Quan a la certesa dels fets feia no poques reserves, però situava l’acció al segle IX. La vall  d’ença  de la conquesta àrab, havia anant afegint millora sobre millora, tant en les condicions de vida dels seus habitants, com en la mateixa explotació de la terra; Granera produïa gra, però també aprofitant les seves fonts, i els nombrosos corrents d’aigua superficial, gaudia dels productes de l’horta, que gràcies al seu clima més temperat que en la resta de la plana del Moianès, acostumaven a reeixir fins a ben entrada la tardor, i de vegades fins en el més cru de l’hivern.

Regnava aleshores Hisham II, que havia nomenat Visir, Abu Amir Muhammad, al que el món coneixeria com a Al-Mansûr, i que seria la personificació del terror en les terres de Catalunya, Lleó, Zamora, i Galícia, per citar només alguns llocs. En aquella campanya hi va participar també Abdalà ben Al-Mansûr, un dels fills del cabdill àrab per qui aquest sentia una particular estimació ; junts havien fent sentir la força dels seus exercits, tot i recordant als regnes cristians, l’acompliment de les seves obligacions de satisfer paries.

L’Abdalà s’havia començat a sentir malament desprès de la razzia contra el Comte de Barcelona, i els metges havien aconsellat traslladar-lo a un lloc alt, per aquesta raó Al-Mansûr i el mateix Abdalà s’hostatjaven al Castell del Cadi de Granera, que certament no sabia que més fer, per a tenir-los contents. Va semblar que el canvi produïa els efectes desitjats, ambdós pare i fill, muntaven a cavall i recorrien la Vall i les terres properes; li agradava particularment a l’Abdalà observar el Castell des de l’Otzet, de fet des d’un promontori proper.

L’hivern va ser particularment desavinent, i l’Abdalà s’anava marcint de dia en dia, des del Castell, podia observar la roca nua, que prop de l’Otzet s’havia convertir en el seu lloc preferit.

Al començament de la primavera els metges van comunicar a Al-Mansûr que la malaltia que patia el seu fill i lloctinent , evolucionava ràpidament vers un tràgic desenllaç. El Visir va donar ordres perquè s’excaves una tomba en la roca, prop de l’Otzet, en la que de costat i de cara a la Meca, l’Abdalà seria enterrat, si aquesta era la voluntat d’Allah.

Començava l’estiu, i arreu les flors convidaven a l’alegria; al Castell de Granera però, tot eren plors, l’Abdalà, el servent de Déu, per qui bategava el cor de l’Al-Mansûr havia mort! 

L’enterrament va tenir un cerimonial, que recordava els dels mateixos Sultans, l’exercit va escortar el túmul fins a la roca de l’Otzet, on embolcallat només amb un llençol, i sense cap distinció va ser enterrat de cara a la Meca.

L’Al-Mansûr seguiria  en la seva tasca de castigar als regnes cristians, fins que en la batalla de Calatañazor, va ser ferit i per la seva voluntat portat fins a Medinaceli; població situada també en un lloc alt, i on diuen les cròniques que va morir i es troba enterrat.

Dempeus davant la tomba buida, escoltàvem la història el Feliu Añaños Masllovet i jo, i ambdós, tot i les reserves del Joan Antoni Blaze Archs, ens vàrem sentir commoguts.

Esperem que l’Abdalà ben Al-Mansûr descansi en pau!


© Antonio Mora Vergés

 
Enllaços relacionats
· Més sobre cultura
· Notícies de Redaccio


Notícia més llegida sobre cultura:
El Secret de Marfà


Vots de l'article
Puntuació promig: 5
vots: 1


Si us plau espera un segon i vota per aquest article:

Excel·lent
Molt Bo
Bo
Regular
Dolent


Opcions

 Versió per a imprimir Versió per a imprimir


Temes associats

culturaopinió

"Usuaris registrats" | Entrar/crear compte | 0 Comentaris
Els autors dels comentaris són els únics responsables del seu contingut.
La Redacció es reserva el dret d'eliminar un comentari si ho creu oportú.

No són permesos els comentaris anònims, Regístra't si us plau


Disseny optimitzat per una resolució de 1024 x 768 píxels
© moianes.net
Per la reproducció total o parcial d’aquesta publicació
demani autorització a la Redacció [ redaccio@moianes.net ]

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Pàgina Generada en: 0.19 Segons