Moià: El Pollo Matapuces
Enviat el Diumenge, 15 de maig a les 10:21:54 per Redaccio |
|
El Pollo és un personatge del folklore moianès que surt en determinades cercaviles de la cultura popular local amb l’objectiu d’obrir pas entre la gent i permetre la normal actuació dels entremesos, músics i dansaires.
El Pollo, també conegut per la mainada com a Pollo Matapuces
Robaescaroles és un dels personatges més emblemàtics de la cultura
popular i tradicional de la vila de Moià i un dels que ha
adquirit més renom al Moianès i a tot el Principat en general.
Es tracta d’un personatge que va vestit amb una brusa coberta per una
dalmàtica característica, decorada amb brodats i amb l’escut de la vila
de Moià, uns calçons i uns camals plens de picarols. Duu el cap i la
cara coberts amb un drap de tela de sac amb una carota pintada d’aspecte
ferotge i que està subjecte a un gran barret. Però un dels aspectes més
característics del personatge és que a la mà hi duu un pal recobert amb
una pell de conill dissecat i ple de palla.
Història i orígens: La figura del Pollo de Moià té probablement els seus orígens en les
processons religioses de finals de l’Edat Mitjana, on era conegut amb el
nom de jutge, tot i que segurament prové de períodes anteriors. Sembla
que antigament, quan mataven un animal ferotge, passaven per les cases
de pagès amb l’animal mort demostrant que n’hi havia un de menys, i a
canvi, rebien menjar o altres regals.
Només és a partir del segle XIX que se’l comença a anomenar amb el nom
de Pollo. De fet les primeres referències documentals amb aquest nom
daten de 1915. En l’actualitat el Pollo surt a les cercaviles de Sant
Sebastià, Sant Antoni, Festa Major i Corpus de la vila de Moià.
Funcions del Pollo:
Antigament el Pollo obria les processons religioses i obligava a treure
el capell a tothom al pas de les imatges i les autoritats religioses.
Avui, el Pollo és un personatge festiu que fa diverses funcions, amb el
poder que li otorga la cara tapada i el bastó-conill dissecat que duu a
les mans. En primer lloc, obre l’espai perquè la festa es desenvolupi
amb llibertat. És a dir, obre camí a les cercaviles i balls apartant la
gent perquè els entremesos (gegants, nans, bestiari…), dansaires i
músics puguin actuar amb normalitat. En segon lloc, contagia l’ambient
de festa, d’excitació i transgressió als assistents amb les seves
persecucions i jocs amb la mainada, burles amb el públic i petites
transgressions amb qui convingui. Així doncs, el Pollo fa alhora les
funcions de policia i d’animador de les festes.
Personatges semblants en altres cultures:
Que la figura del Pollo fa una funció universal ho demostra el fet que
trobem personatges semblants a ell en d’altres cultures. Al Nepal, per
exemple, en ocasió del Gai Jatra o Carnaval de les Vaques apareix un
home amb la cara i el cos pintats de negre, descalç i amb una carota
pintoresca que, juntament amb d’altres companys vestits d’ossos, van
empaitant a la gent amb un pollastre mort a les mans. El pollastre és
acabat de morir: el seu aspecte exterior i la seva pudor fan que la gent
s’aparti quan se’ls posa al davant. D’aquesta manera és com la
cercavila que ve al darrera es pot desenvolupar amb facilitat.
Ramon Tarté
|
| |
Puntuació promig: 4.5 vots: 2
|
|