Algun mapa el situava en un punt entremig entre el
Coll de Traens i el Coll de la Descarrega, donava servei als que feien el
trajecte entre Granera i Sant Llorenç Savall, o entre aquesta població i
Calders o Mura i Talamanca.
Devia seguir fil per randa allò que disposaven les Constitucions de Catalunya
en la matèria i admetia tothom que pagues, mentre la seva conducta fos
correcta; les prostitutes però només s’hi podien hostatjar un sol dia, i encara
sense fer ús de llur ofici – val a dir que tradicionalment els hostalers
acostumaven a fer en això la vista grossa - ; tampoc podien ésser-hi admesos
els bandejats, foragitats de pau i treva, malfactors ni alcavots; quan als
excomunicats, només hi podien tenir estada si anaven de camí vers el Papa o el
seu Bisbe en demanda d’absolució.
Ens ha arribat únicament el nom que tenia la casa, Hostal del Llop i malgrat la
nostra recerca, no hem trobat –encara – les runes que ens permetin fer-nos una
imatge de com devia ser; en general tenien una distribució simple: una gran
cuina-menjador, i un ampli estable per a les cavalleries a la planta baixa, i
dues grans sales dormitori – inicialment – a la primera planta, una pels homes
i una per les dones; els dormitoris per parelles vindrien en una evolució posterior.
El nom de l’Hostal, sembla que li va ser posat en el període entre mitjans i
finals del segle XVI, n’era el propietari un home d’aspecte embrutit, cabells
llargs, que duia sempre barret de roba ennegrit, capa esparracada i feta a
partir d’una o més mantes de roba, pantalons esquinçats que li cobrien només
fins als genolls, calçat lleuger, i extremitats inferiors i superiors
extremament piloses, del que tothom deia que era un Encantador de Llops, o un
Pare Llop, al que aquests animals ferotges reconeixen com a líder indiscutible.
Per
aquestes muntanyes de Sant Llorenç del Munt, i els contraforts de la plana del
Moianes, en aquella època els llops eren encara habitants habituals, i en
algunes ocasions, en anyades particularment dures, s’explicaven episodis
d’atacs al bestiar i fins i tot en ocasions directament a persones que feien
camí per aquestes contrades. No cal dir-ho, la imaginació popular feia créixer
i exagerava de forma exponencial qualsevol incident d’aquesta mena.
Fos per les qualitats que es pregonaven del propietari de l’Hostal – li direm
Manel - , fos per un excepcional període de bonança, el cert era que no es
sentien per aquestes terres, històries d’atacs de llops, tot i tenir aquests
una important presència en el territori. Això anava consolidant la fama del
Manel, i alhora el nom de l’Hostal en boca del tots els viatgers.
L’invent dels perdigons a darreries d’aquell segle va facilitar el que ara
coneixem com “atacs preventius “ entre d’altres bèsties contra el llops, que
van veure reduït en poc temps el seu nombre. El Manel és manifestava obertament
en contra d’aquesta pràctica que titllava d‘autèntic genocidi, i defensava
l’existència dels llops com una condició sine qua nom, per a la pròpia
existència de la nostra espècie a llarg termini.
El Manel va passar de les paraules al fets, i fins al dia de la seva mort, hi
havia vetllant la porta de l’Hostal un llop preciós, que més enllà de l’ensurt
inicial, mai va provocar mal a ningú.
Els llops, amic lector, foren eliminats a Catalunya durant el segle XIX; també
justament els hostals tindrien un semblant final, en iniciar-se la construcció
de carreteres, estendre’s l’ús del ferrocarril, i ben aviat els primers
vehicles de motor.
Des de l’espai que havia ocupat l’Hostal del Llop, el vent s’ocupa dia rere dia
d’escampar les paraules profètiques del Manel “l’existència dels llops és una condició sine qua nom,
per a la pròpia existència de la nostra espècie a llarg termini”
Temps al temps.
© Antonio Mora Vergés
|
| |
Puntuació promig: 0 vots: 0
|
|